Titulació: Tècnic/a en Activitats Comercials
Família Professional: Comerç i Màrqueting
Durada: 2.000 hores en dos anys acadèmics
Hores lectives: 1.650h
Hores de pràctiques: 350h
Cicle Formatiu de Grau Mitjà d’Activitats Comercials
La competència general del tècnic d’Activitats Comercials és executar els plans d’actuació establerts per a la comercialització de productes i/o serveis que el mercat demana, en les millors condicions comercials de qualitat, temps, lloc i preu, i també administrar i gestionar un petit establiment comercial.
- Planificar el procés d’emmagatzematge i expedició de mercaderies, identificant el volum d’estocs i les característiques del producte comercial, de l’embalatge i de l’etiquetatge; interpretant les normes d’higiene i seguretat; determinant els criteris de manipulació i condicionament, i establint la situació i l’assignació de recursos humans i materials per tal d’organitzar les operacions d’emmagatzematge.
- Controlar els productes que hi ha al magatzem i els procediments d’expedició i manipulació, diferenciant l’emplaçament i el sistema de conservació, detectant defectes dels productes, errors d’inventari i de col·locació, i comprovant la documentació de cada procés per tal de verificar la recepció, expedició i emmagatzematge de mercaderies comercials.
- Elaborar les fitxes i la documentació de les operacions comercials relacionades amb el magatzem, interpretant els criteris de valoració i d’expedició, identificant les operacions d’entrada i de sortida, els tipus de productes i les referències, calculant les existències i formalitzant els documents i els registres per tal de gestionar l’expedició i emmagatzematge de mercaderies.
- Elaborar els elements de promoció comercial i la col·locació dels productes en la longitud d’exposició, interpretant els objectius comercials, el disseny i les pautes de promoció, i la imatge que s’ha de transmetre, identificant els mètodes i els procediments d’actuació, seleccionant els sistemes d’informació i els materials, aplicant les tècniques de marxandatge, d’aparadorisme i de disseny gràfic per avivar el punt de venda.
- Relacionar-se amb clients, proveïdors i resta de personal de l’empresa utilitzant les llengües del país i un altre idioma, distingint-ne la tipologia, interpretant les necessitats i interessos comercials del client, l’ordre que s’ha de transmetre i la naturalesa de la reclamació, identificant els hàbits de consum, les característiques del producte i les ofertes, adaptant el missatge a la situació i al context, i negociant les condicions de l’operació per tal de realitzar les operacions comercials i d’atenció als clients i als proveïdors.
- Elaborar un pla de vendes i el contracte de compra-venda, interpretant els límits d’actuació, identificant els paràmetres de l’actuació comercial i la cartera de clients, i establint les rutes, els objectius i les condicions per a cada client per tal de realitzar el procés de venda i tancament de l’operació.
- Analitzar la informació sobre l’entorn econòmic i les condicions per a la creació d’un establiment comercial, identificant els factors que condicionen la implantació, determinant els objectius, la ubicació, la demanda potencial i els recursos financers, seleccionant la forma jurídica i la composició dels recursos humans i dels productes, per tal d’implantar un petit establiment comercial.
- Elaborar els processos de constitució de l’establiment, gestió administrativa del personal, de tresoreria i comercial, interpretant les normes fiscals, laborals i mercantils, identificant el tipus de documentació i els tràmits propis de cada operació, calculant les operacions financeres, i formalitzant els documents mercantils, laborals i fiscals per tal de gestionar un petit establiment comercial.
- Planificar el procés d’inserció, identificant les normes contractuals i de salut laboral fixades en les relacions laborals, les capacitats i les actituds requerides, i determinant les vies d’inserció possibles i els mitjans requerits en cada cas, per tal d’integrar-se satisfactòriament al món laboral.
- Sensibilitzar-se sobre els efectes que les condicions de treball poden produir sobre la salut laboral, col lectiva i ambiental, interpretant les normes de seguretat i higiene, utilitzant les mesures correctives i la protecció adequada, amb la finalitat de millorar les condicions de realització del treball.
- Integrar els processos de l’activitat comercial, analitzant-ne la repercussió i la interrelació sobre la venda, determinant les accions de gestió, promoció i venda, i aplicant les tècniques específiques per tal de donar una resposta global a la comercialització del producte o servei.
- Incorporar-se al món productiu, adaptant-se, de forma responsable i participativa, a l’estructura pròpia d’organització de l’empresa comercial, afrontant les tasques encomanades amb progressiva autonomia i amb iniciativa, i valorant les aptituds en el conjunt de tasques administratives realitzades per tal d’integrar-se en un centre de treball.
Organitzar i controlar les operacions d’emmagatzematge dels productes:
- Supervisar el producte rebut a fi de detectar possibles errades de tipus qualitatiu i quantitatiu, d’acord amb les condicions establertes a la comanda.
- Organitzar els recursos humans i materials en cada operació de distribució de productes al magatzem, d’acord amb les instruccions rebudes.
- Valorar el producte emmagatzematge, d’acord amb el criteri de valoració d’estoc establert, i realitzar l’inventari en els períodes establerts per satisfer les necessitats d’informació de l’organització comercial.
- Gestionar l’expedició de la mercaderia, amb la utilització de l’embalatge i el mitjà de transport establerts.
- Controlar que el magatzem compleixi els procediments establerts i la normativa de seguretat i higiene.
Realitzar les activitats de promoció comercial del punt de venda:
- Muntar l’aparador prèviament definit, d’acord amb la imatge comercial de l’establiment i les normes específiques de seguretat.
- Elaborar els cartells de l’establiment per tal que informin i orientin correctament el client.
- Preparar la longitud d’exposició de productes per rendibilitzar espais i cercar la complementarietat dels articles.
- Elaborar i col·locar les etiquetes dels productes de manera que proporcionin la informació desitjada i facilitin la identificació de les característiques definides.
- Promocionar punts freds per incrementar el volum de vendes.
Realitzar les operacions comercials de venda dels productes i/o serveis:
- Atendre el client directament i satisfer les seves necessitats en el requeriment de productes i/o serveis.
- Determinar les línies pròpies d’actuació comercial en la venda a partir del pla d’acció definit per l’empresa i els objectius que s’han d’assolir.
- Resoldre, en el marc de les seves possibilitats, les reclamacions presentades pels clients per tal d’obtenir la solució idònia, tenint en compte els criteris i els procediments establerts per l’empresa.
- Obtenir la comanda amb la utilització de les tècniques comercials de tancament adequades, dintre dels marges d’actuació establerts per l’empresa.
- Realitzar i controlar, amb fiabilitat i exactitud, les operacions de cobrament i pagament en efectiu, amb xecs i targetes de crèdit, tant interiors com estrangers.
Administrar i gestionar un petit establiment comercial:
- Avaluar la possibilitat d’implantació d’un petit establiment comercial en funció de l’activitat, el volum de negoci i els objectius.
- Determinar les formes de contractació més idònies en funció de l’activitat comercial, dimensió i objectius d’una petita empresa.
- Elaborar, gestionar i organitzar la documentació necessària per a la constitució d’una petita empresa i per al desenvolupament de l’activitat econòmica que realitza.
- Negociar amb proveïdors per tal d’obtenir les condicions comercials més avantatjoses en les operacions comercials.
- Identificar, en temps i forma, les accions derivades de les obligacions legals de l’empresa.
Àmbit professional i de treball
Aquest tècnic exercirà fonamentalment la seva activitat en les àrees de comercialització i emmagatzematge del sector de comerç.
També pot exercir la seva activitat en petits establiments comercials, com a comerciant que estableix un negoci de tipus familiar i amb pocs treballadors.
Pot treballar d’assalariat en les seccions comercials d’un establiment comercial mitjà o gran. Els principals subsectors en els quals pot exercir la seva activitat són: empreses industrials (departament comercial, magatzem), comerç a l’engròs, comerç al detall, comerç integrat, comerç associat i agències comercials.
Àmbit funcional i tecnològic
Aquest tècnic desenvoluparà fonamentalment les funcions de: emmagatzematge i distribució, vendes, atenció al públic i als clients, i promoció de l’establiment comercial.
Principals ocupacions i llocs de treball: amb finalitats d’orientació professional, s’enumeren a continuació les ocupacions i els llocs de treball que es poden desenvolupar quan s’adquireixi la competència professional definida pel títol:
- Comerciant
- Dependent d’ofici (en general i d’especialitat)
- Encarregat
- Venedor tècnic
- Representant comercial
- Cap de caixa
- Treballador que atén el client
- Emmagatzemador
- Reposador de productes
- Treballador d’agències comercials.